Необходимо е дружеството-емитент да подаде заявление – по образец за регистрация на емисията. Заявлението е публикувано на интернет страницата на Централен депозитар и може да бъде подадено, както на хартиен носител, така и чрез електронната платформа на Централен депозитар: enter.csd-bg.bg.
Дружеството подава заявление за регистрация на увеличение на капитала и ако заяви издаване на удостоверение за притежавани ценни книжа, ЦД издава документи и го предоставя на дружеството.
Акционера може да подаде искане за издаване на дубликат до ИП (инвестиционен посредник), който работи като регистрационен агент.
На интернет страницата на Централен депозитар в меню „Справка за дължими такса“ по ЕИК или име на дружество може да проверите за задълженията си.
В срока за изплащане на дивидент, акционерите които имат клиентски сметки при ИП следва да потърсят дивидента си от обслужващият ги посредник. В случаите, когато акциите са по лична сметка, собственикът следва да потърси дивидента си от банка, с която дружеството има сключен договор. След изтичане на срока на плащане чрез системата, Централен депозитар превежда неизплатения дивидент на дружеството. След този момент, акционерите трябва да се обърнат към дружеството, за да получат неизплатения дивидент.
Моля, разгледайте Глава 2 и Глава 3 от Правилника за дейността на Централен депозитар, в които в детайли са описани изискванията за членство и документите необходими за кандидатурата. Актуална версия на Правилника (към 12.05.2023г.) на български език можете да намерите тук.
Ако версията на английски е по-удобен вариант за институцията, която ще кандидатства за членство, тогава използвайте този линк.
За да се разплащат по сделки с ФИ в BGN, инвестиционните посредници следва да декларират пред Централен депозитар поне една сетълмент и поне една несетълмент сметка открита в банка-участник в РИНГС. За разплащане по сделки в EUR, посредниците следва да декларират същите видове сметки открити в сетълмент банка участник в TARGET2. Списък на тези банки можете да намерите тук.
Официалната кореспонденция (или по-точно ОБМЕНЪТ НА ИНСТРУКЦИИ) между Централен депозитар и неговите членове се осъществява със SWIFT съобщения по стандарт ISO 15022 и единствените реквизити на кирилица в тях са имената на клиентите и емитентите, които са от държави използващи кирилска азбука. Всеки друг обмен на кореспонденция, която не касае изпращането на инструкции към СКС, е нещо което следва да се случва изключително рядко и е възможно да се осъществява и на английски.
ОПЕРАТОР ПО РЕГИСТЪР е дейност по отразяване в регистрационната система на промени в собствеността, произтичащи от регистрация на приключили сделки с финансови инструменти в СКС. Такава дейност могат да извършват само клирингови и директни членове на Централен депозитар.
РЕГИСТРАЦИОНЕН АГЕНТ е дейност по регистрация на прехвърляния на финансови инструменти, свързани с предварително сключени между страните сделки, дарения и наследяване. Регистрационният агент също така може да издава справки и дубликати на удостоверения за притежаване на безналични финансови инструменти. По смисъла на глава шеста от Наредба № 38 на КФН за изискванията към дейността на инвестиционните посредници (Наредба № 38) могат да извършват само клирингови и директни членове на Централен депозитар.
В информационната система на депозитара не са маркирани като регистрационни агенти (и съответно не са им делегирани права за дейност като такива) членовете, които при кандидатстването за такива, не са посочили изрично в заявлението си, че желаят да осъществяват дейност като РА. Това обстоятелство може да се промени, като членовете подадат заявление (в свободен текст) за разширяване на дейността си с функциите и услугите, които предлага РЕГИСТРАЦИОННИЯТ АГЕНТ. Ако Съветът на директорите на Централен депозитар одобри кандидатурата, за да бъде активирана възможността да извършва тази дейност, новоприетият РА е необходимо да спази финансовите условия цитирани в Правилника на Централен депозитар и респективно да заплати относимите такси съгласно т.т. 1.5. и 2.6. от Раздел I на Тарифата за цените на услугите на Централен депозитар.
В случай, че кандидатът не е член на Централен депозитар, в заявлението за членство следва изрично да отбележи, че желае да извършва и дейност като Регистрационен агент. Ако настоящ директен или клирингов член желае да разшири дейността си и да работи като РА, следва да подаде заявление към ЦД (в свободен текст), което ще бъде разгледано от Съвета на директорите на депозитара. Ако кандидатурата бъде одобрена, новоприетият РА е необходимо да спази финансовите условия цитирани в Правилника на ЦД и респективно да заплати относимите такси за РА съгласно т.т. 1.5. и 2.6. от Раздел I на Тарифа за цените на услугите на Централен депозитар.
Моля, разгледайте Глава 2 и Глава 3 от Правилника за дейността на Централен депозитар, в които в детайли са описани изискванията за членство и документите необходими за кандидатурата. Актуална версия на Правилника (към 12.05.2023г.) на български език можете да намерите тук.
Ако версията на английски е по-удобен вариант за институцията, която ще кандидатства за членство, тогава използвайте този линк.
За да се разплащат по сделки с ФИ в BGN, инвестиционните посредници следва да декларират пред Централен депозитар поне една сетълмент и поне една несетълмент сметка открита в банка-участник в РИНГС. За разплащане по сделки в EUR, посредниците следва да декларират същите видове сметки открити в сетълмент банка участник в TARGET2. Списък на тези банки можете да намерите тук.
Официалната кореспонденция (или по-точно ОБМЕНЪТ НА ИНСТРУКЦИИ) между Централен депозитар и неговите членове се осъществява със SWIFT съобщения по стандарт ISO 15022 и единствените реквизити на кирилица в тях са имената на клиентите и емитентите, които са от държави използващи кирилска азбука. Всеки друг обмен на кореспонденция, която не касае изпращането на инструкции към СКС, е нещо което следва да се случва изключително рядко и е възможно да се осъществява и на английски.
ОПЕРАТОР ПО РЕГИСТЪР е дейност по отразяване в регистрационната система на промени в собствеността, произтичащи от регистрация на приключили сделки с финансови инструменти в СКС. Такава дейност могат да извършват само клирингови и директни членове на Централен депозитар.
РЕГИСТРАЦИОНЕН АГЕНТ е дейност по регистрация на прехвърляния на финансови инструменти, свързани с предварително сключени между страните сделки, дарения и наследяване. Регистрационният агент също така може да издава справки и дубликати на удостоверения за притежаване на безналични финансови инструменти. По смисъла на глава шеста от Наредба № 38 на КФН за изискванията към дейността на инвестиционните посредници (Наредба № 38) могат да извършват само клирингови и директни членове на Централен депозитар.
В информационната система на депозитара не са маркирани като регистрационни агенти (и съответно не са им делегирани права за дейност като такива) членовете, които при кандидатстването за такива, не са посочили изрично в заявлението си, че желаят да осъществяват дейност като РА. Това обстоятелство може да се промени, като членовете подадат заявление (в свободен текст) за разширяване на дейността си с функциите и услугите, които предлага РЕГИСТРАЦИОННИЯТ АГЕНТ. Ако Съветът на директорите на Централен депозитар одобри кандидатурата, за да бъде активирана възможността да извършва тази дейност, новоприетият РА е необходимо да спази финансовите условия цитирани в Правилника на Централен депозитар и респективно да заплати относимите такси съгласно т.т. 1.5. и 2.6. от Раздел I на Тарифата за цените на услугите на Централен депозитар.
FAQ – ОСОБЕНИ ЗАЛОЗИ
Заявител може да бъде както залогодателя, така и заложния кредитор и заложния длъжник.
Заявителят и залогодателят
Да. Само декларацията по чл.27 ЗОЗ може да бъде без нотариална заверка.
Не, представя се копие от договора.
FAQ – ФИНАНСОВИ ОБЕЗПЕЧЕНИЯ
Основните изисквания се съдържат в Закона за договорите за финансово обезпечение /ЗДФО/ и конкретните разпоредби от Правилника за дейността на Централен депозитар /чл. 205 и следващите/. В ЗДФО са посочени лицата, които могат да бъдат страни по договор за финансово обезпечение.
Примерен текст на заявление за вписване на финансово обезпечение с предоставяне на залог по ЗДФО можете да намерите тук . Заявлението се подписва от обезпечителя и обезпеченото лице или техни представители. Към заявлението се прилагат всички необходими документи за съответното вписване: договор за финансово обезпечение – оригинал или нотариално заверен препис, извлечение/извлечения от съответния търговски или друг регистър, когато страните не са български юридически лица, регистрирани с ЕИК в Търговския регистър, пълномощни, и други. Приложените документи се определят според всеки конкретен случай.
Финансовите инструменти, предмет на вписване като финансово обезпечение са по клиентска сметка при инвестиционен посредник. Тя задължително се посочва в заявлението за вписване.
Заявлението за вписване може да се подпише от представляващите обезпеченото лице и обезпечителя или от надлежно упълномощени от тях лица пред служител на Централен депозитар. Заявлението може да се приеме и с нотариална заверка на подписите на страните. Договорът за финансово обезпечение се доказва в писмена форма и се прилага в оригинал, но е допустимо да се приложи и като нотариално заверен препис на оригинала. Всички останали документи се прилагат в оригинал или като нотариално заверени преписи или заверени от страните преписи, които се сравняват с оригиналните документи от служител на Централен депозитар.
Такава информация може да се получи като се заяви издаването на СПРАВКА ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ чрез сайта на Централен депозитар (с ПИК издаден от НАП или с електронен подпис) или чрез лицензиран от Комисия за финансов надзор инвестиционен посредник (финансово-брокерска къща или търговска банка).
Директния линк водещ към портала за подаване на заявки и получаване на справки за притежание на безналични финансови инструменти (с ПИК или КЕП) е: https://ewallet.csd-bg.bg.
В справката се съдържа единствено информация за притежаваните към настоящия момент безналични финансови инструменти. В случай, че сте сигурни, че сте придобили/спечелили акции, но в СПРАВКАТА ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ същите не фигурират, то тогава чрез инвестиционен посредник може да заявите СПРАВКА ЗА ИЗВЪРШЕНИ РАЗПОРЕДИТЕЛНИ ДЕЙСТВИЯ С ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ за конкретен период. В случай, че сте притежавали акции от някое дружество или холдинг, в тази справка ще бъде описано какво се е случило с тези акции (дали са продадени, дали са дарени/прехвърлени на трето лице или са заличени от регистъра на депозитара, поради изпадане на емитента в ликвидация/несъстоятелност или поради промяна на акциите от безналични в налични и отписване на емисията от регистъра на Централен депозитар). Актуален списък на лицензираните инвестиционни посредници-членове на ЦЕНТРАЛЕН ДЕПОЗИТАР можете да намерите на интернет страницата на депозитара в секция ЗА НАС / ЧЛЕНОВЕ.
Унаследяването на ценни книжа, чиито притежател е починало лице, се извършва със специална процедура чрез лицензиран от Комисия за финансов надзор инвестиционен посредник.
Стартирането на процедурата започва със заявка за окончателен портфейл (справка за притежание на безналични финансови инструменти от починало лице), подадена от наследниците (или един от тях) съгласно, представено пред служител на посредника удостоверение за наследници. Следва изготвяне на делба между наследниците (в случай, че няма изрично завещание), която се представя пред инвестиционния посредник, който съответно изготвя и изпраща към Централен депозитар необходимите нареждания за прехвърляне на книжата от сметката/те на починалия към сметката/те на наследника/ците. С приключване на трансферите приключва и процедурата по унаследяване.
Актуален списък на лицензираните инвестиционни посредници-членове на Централен депозитар можете да намерите на интернет страницата на депозитара в секция ЗА НАС / ЧЛЕНОВЕ.
За да разберете дали имате да получавате дивиденти за притежаваните от вас акции и/или лихви и главници за притежавани облигации, следва да се обърнете към дружеството, което е издало, притежаваните от вас ценни книжа. Като първа стъпка можете да направите справка за притежаваните от вас ценни книжа (виж Как да проверя собствеността си върху акции? ) и след това да потърсите данни за контакт с дружествата, описани в справката.
В случай, че акционерно дружество е в ликвидация или в несъстоятелност, правата на акционерите се ограничават единствено до възможността да получат ликвидационен дял от дружеството, искане за което, могат да отправят към неговия синдик (ако такъв е назначен и ако не е пропуснат срокът за това). Ако въпросният срок е изтекъл, акционерите не получават нищо.
По въпросите за получаване на дивидент акционерите следва да се обърнат към конкретното дружество-емитент, а при покупко-продажба на финансови инструменти – към лицензиран инвестиционен посредник.
Съгласно нормативната уредба, акционерните дружества, изплащат дивиденти само с решение на Общото събрание на акционерите, в което може да участва и да дава своя вот всеки притежател на една или повече акции от емисията на дружеството.
Ценни книжа са финансови инструменти под формата на документ, който дава право на собственика си да притежава част от имуществото и да получава доход (дивидент или лихва) от него. В тази категория влизат: акции, облигации, полици, чекове и др.
Акция (фр. aktion) – вид ценна книга; единица от капитала, която дава право на собственика си върху част от разпределяемата печалба и в остатъчната стойност на акционерното дружество при ликвидация.
Облигация (от лат. obligatio - задължение) – ценна книга с фиксиран процент, която се емитира от частни компании или държавата. Облигациите подлежат на погасяване (изкупуване) в течение на обусловения при емитирането на заема срок.
Налични ценни книжа са ценни книжа, които имат физическа (осезаема) форма и чиито емисии не се водят на регистър в Централен депозитар. Списъкът на акционерите се съхранява и поддържа от емитента. Притежанието на наличните ценни книжа се удостоверява с временно удостоверение или с техните купюри.
Безналични ценни книжа са ценни книжа, чиито емисии се водят на регистър в Централен депозитар и които нямат физическа (осезаема) форма. Те се съхраняват като масив от данни в електронен вид. Притежанието на безналичните ценни книжа се удостоверява с депозитарна разписка, която се издава от „Централен депозитар“ АД.
Описаните до тук ценни книжа, заедно с други видове инструменти носят общото название ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ.
Депозитарната разписка е документ, който удостоверява притежание на безналични ценни книжа. Той е издаван в периода от 1996-2016 година, след което е заменен с УДОСТОВЕРЕНИЕ ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ.
За ценни книжа придобити от търговия на борсов или извънборсов пазар, Удостоверението се получава от инвестиционния посредник, чрез който е извършена сделката.
За неполучена или загубена депозитарна разписка, Централен депозитар издава дубликат на Удостоверението, като за целта следва да се обърнете към инвестиционен посредник, член на депозитара, с функции на Регистрационен агент. Списък на членовете на Централен депозитар, можете да намерите тук.
Притежанието на безналичните ценни книжа се удостоверява с депозитарна разписка, защото безналичните ценни книжа са нематериални и нямат физическо измерение и форма, което означава, че депозитарната разписка е фактическият „заместител” на ценните книжа. Депозитарната разписка е документ издаван в периода от 1996-2016 година, след което е заменен с УДОСТОВЕРЕНИЕ ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ. И след 2016 г. издадените депозитарнати разписки са валиден документ.
Такава информация може да се получи като се заяви издаването на СПРАВКА ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ чрез сайта на депозитара (с ПИК издаден от НАП или с електронен подпис) или чрез лицензиран от „Комисия за финансов надзор“ инвестиционен посредник (финансово-брокерска къща или търговска банка). Директния линк „водещ“ към портала за подаване на заявки и получаване на справки за притежание на безналични финансови инструменти е: https://ewallet.csd-bg.bg.
Документите, които съдържат въпросните реквизити са Удостоверението за притежание на безналични финансови инструменти (предишно наименование Депозитарна разписка) и СПРАВКАТА ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ. Начините за издаването и получаването на въпросните документи са описани в “ Как да проверя какви финансови инструменти (акции/облигации) притежавам?“ и “ Как да получа Удостоверение за притежаваните от мен безналични финансови инструменти?“
Бонова книжка е документ, отпаднал от употреба след провеждането търговете на масовата приватизация. Със заявено участие в някой от търговете или при внасянето на боновете в приватизационен фонд, с тези бонове са закупени акции, а боновата книжка е станала невалиден документ.
След приключването на търговете и обработката на резултатите от тях, Централен депозитар е регистрирал лицата придобили акции от масовата приватизация (въз основа на данни подадени от Агенция за приватизация) и е издал депозитарни разписки за придобитите книжа. От 2016г. депозитарната разписка е заменена с УДОСТОВЕРЕНИЕ ЗА ПРИТЕЖАНИЕ НА БЕЗНАЛИЧНИ ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ, но остава валиден документ.
Информация за това по каква сметка са ценните книжа (по собствена сметка или по клиентска сметка при посредник) може да се получи от справката (портфейл) за притежание на безналични финансови инструменти, която може да бъде издадена чрез лицензиран от Комисия за финансов надзор инвестиционен посредник.
В случай на прекратяване на дейността си, инвестиционният посредник е задължен да уведоми всички свои клиенти за това и да им предложи възможност за прехвърляне на активите по собствена сметка или по клиентска такава при друг инвестиционен посредник (по избор на клиента) в срок от един месец. При неизявена воля за това от страна на клиент, то неговите ценни книжа се прехвърлят служебно по лични сметки в Централен депозитар.
Унаследяването на ценни книжа, чиито притежател е починало лице, се извършва със специална процедура чрез лицензиран от Комисия за финансов надзор инвестиционен посредник, с функции на регистрационен агент.
Стартирането на процедурата започва със заявка за изготвяне на окончателен портфейл (справка за притежание на безналични финансови инструменти от починало лице), подадена от наследниците (или един от тях) съгласно представено пред служител на посредника удостоверение за наследници. Следва изготвяне на делба между наследниците (в случай, че няма изрично завещание), която се представя пред инвестиционни посредник, който съответно изготвя и изпраща към Централен депозитар необходимите нареждания за прехвърляне на книжата от сметката/те на починалия към сметката/те на наследника/ците. С приключване на трансферите приключва и процедурата по унаследяване.
Безвъзмездно прехвърляне (дарение) на безналични финансови инструменти (акции, облигации и др.) на конкретно лице може да се извърши чрез лицензиран от Комисия за финансов надзор“ инвестиционен посредник с функции на Регистрационен агент.
Покупка или продажба на акции, облигации или компенсаторни инструменти може да се извърши единствено и само чрез лицензиран от „Комисия за финансов надзор“ инвестиционен посредник (финансово-брокерска къща или търговска банка). Актуален списък на лицензираните инвестиционни посредници-членове на Централен депозитар можете да намерите на интернет страницата на депозитара в секция ЗА НАС / ЧЛЕНОВЕ.
По въпросите за получаване на дивидент акционерите следва да се обърнат към конкретното дружество-емитент, а по всички други въпроси – към лицензиран инвестиционен посредник. Актуален списък на лицензираните инвестиционни посредници-членове на Централен депозитар можете да намерите на интернет страницата на депозитара в секция ЗА НАС / ЧЛЕНОВЕ.
Информация за актуални адреси за кореспонденция и телефони за връзка с акционерните дружества, се поддържа и от Търговския регистър към Агенция по вписванията, който е общодостъпен през интернет: http://www.brra.bg (в препратката Справки / Справка по физическо или юридическо лице).
Бонова книжка е документ удостоверяващ притежание на инвестиционни бонове, които Държавата чрез „Центъра за масова приватизация“ е раздавала на всеки пълнолетен гражданин на Република България в периода 1996-1998 г., за да участва в търговете на масовата приватизация. Със заявено участие в някой от търговете или при внасянето на боновете в приватизационен фонд, с тези бонове са закупени акции, а боновата книжка е станала невалиден документ.
След приключването на търговете и обработката на резултатите от тях, Централен депозитар е регистрирал лицата придобили акции от масовата приватизация (въз основа на данни подадени от „Агенция за приватизация“) и е издал депозитарна разписка.
Участието в търг на масовата приватизация не гарантира придобиване на ценни книжа. Критериите и реда за определяне на печелившите участници можете да получите от „Агенция за приватизация и следприватизационен контрол“, която е правоприемник на ЦМП.
След приключването на Масовата приватизация, неизползваните в търговете инвестиционни бонове, както и документите удостоверяващи притежанието им, са инвалидирани (станали са неизползваеми).